Warning: Drink then swallow

Peppsi max warning
Pepsi Max warning

I 2009 dukket det opp en underlig advarsel på Pepsi Max flaskene. I en rød rute står det “Warning, Drink then swallow“. Min første innskytelse var at dette måtte være en advarsel på bakgrunn av de stadig mer bisarre søksmålene i USA. Det viste seg ikke  å stemme helt.

1. Søksmål?
Noen blogger har foreslått at årsaken er at en amerikaner skulle drikke Pepsi Max, men glemte å svelge. Hun satte da drikken i halsen og saksøkte fabrikanten. Dette er en lite trolig forklaring fordi:
* Hvorfor er advarselen kun på norske flasker?

2. Fare for kvelning?
Noen har foreslått at advarselen er satt på fordi det kunne tenkes at man kunne kveles om man falt og evt. besvimte om man hadde munnen full av Pepsi. Dette er lite trolig fordi:
* Hvorfor er advarselen skrevet på engelsk når resten av etiketten er skrevet på norsk?

3. Bare for gøy?
Jeg sendte en e-post til Forbrukerkontakten hos Ringnes AS (som tapper Pepsi max i Norge) og spurte hvordan dette hang sammen. Jeg fikk da følgende svar:

“Grunnen til at det er en Warning med “Drink then swallow” er begrunnet i merkevarefilosifien og er forankret globalt (på alle Max etiketter i hele verden er det slike warnings). Pepsi Max handler om “gå for ting fullt ut” og ha det gøy og tøyse med venner. “Drink than swallow” er opplagt – alle vet at man skal drikke og så svelge. Så sånn sett er det uvesentlig informasjon som bare stadfester det opplagte. “Warningen” er ikke noe dypere enn som så.”

Forklaringen var dessverre ikke så spektakulær som jeg hadde håpet. Det synes som om det hele er et forsøk på viral markedsføring fra Pepsi sin side.

Be Sociable, Share!

2 thoughts on “Warning: Drink then swallow”

  1. Heh, jeg synes nå man kunne spart morsomhetene til andre ting enn det som faktisk ser ut som reelle advarsler. Det er nok ordentlige ardvarsler som blir ignorert, om man ikke skal ha offisielle tøyseadvarsler som ytterligere senker grensen for å ignorere advarsler generelt.

    Velvel, jeg fant denne bloggen først etter å ha ringt forbrukerkontakten (800 80 980). (Hva?! *Ringer* folk oss også?) Det var jo morsomt nok i seg selv det. Først holdt de meg på ventetone i 5 minutter og la på (ikke så morsomt).

    Så kom jeg fram til en tjäj som snakket svensk og knapt nok forsto hva jeg snakket om, langt mindre hva jeg ville. Hun satte meg over til en senior (en langt eldre dame, etter stemmen å dømme). Sistnevnte skjønte heller ikke hva i all verden jeg snakket om.

    “‘Warning: drink then swallow’ sier du? Nei, det har jeg aldri hørt om”

    Men ho gikk nå ut og hentet en flaske Pepsi Max (så ho skal ha for innsatsen) og konstanterte at joda, det sto virkelig det på de vanlige flaskene deres. Utover dette hadde ho ingen informasjon, men ga meg teorien om dette nok var noen ungdommelige påfunn i markedsavdelingen, og at det bare var å fortsette å “svelge og drikke [sic]”* Pepsi Max av hjertens lyst.

    *Det var nok ikke et bevisst forsøk på å være morsom.

  2. Jeg antar vel at det ikke blir lagt så mye ressurser i å besvare disse telefonene nei. Du skal ha for innsatsen da Hans Christian! De aller fleste gidder ikke sjekke ut hvordan det egentlig henger sammen, men sprer villig om seg med luftige teorier på internett.
    .
    .-= 10min.no sin siste blogpost er .. Byggforeskrifter for pepperkakehus =-.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge