Hvor mye bør en førskolelærer tjene? 7 ganger mer enn i dag?

Foto: Christa Richert, sxc.hu

I en studie nylig utført i USA har forskeren Ray Chetty brukt økonomisk teori for å regne ut hvor mye en god førskolelærer bør tjene. Bakgrunnen for studie er at man har prøvd å finne ut hvor mye høyere fremtidig  inntekt barna vil ha om de har en god førskolelærer i forhold til en gjennomsnittlig en. Studiet viste at en svært god føreskolelærer bør tjene 320 000 $, tilsvarende ca, 2 millioner norske kroner i året.

Det er blitt gjort mange studier av hvilken effekt det man lærer i barnehagen har senere i livet. De fleste studier har konsentrert seg om hvilken effekt dette har på senere skolegang. Disse studiene har vist at gode lærere kan ha en stor effekt på kort sikt. Men virkningen har en tendens til å falme. Ved ungdomskolealder scorer barn som har hatt en svært god opplæring i barnehage og tidlig skolegang bare marginalt bedre på tester enn andre barn. Dette har ført til at mange har undret seg over hvor mye forskjell gode skoler og gode lærere egentlig kan gjøre.

Studiet til Ray Chetty har konsentrert seg om hvilken effekt barnehagen har for det voksne liv. I studiet har han fulgt 12 000 barn fra 1980 tallet og frem til i dag. Som andre studier har vist fant Chetty ut at noen førskolelærere er i stand til å hjelpe barna langt mer enn andre. Videre viste resultatene at effekten av dette stort sett forsvant ved ungdomsskolealder. Det oppsiktsvekkende med studiet var i voksen alder ble effekten igjen synlig. Barn som hadde lært mer i barnehagen;

  • hadde større sjanse for å ta høyere utdanning,
  • hadde mindre sjanse for å bli enslige forsørgere,
  • tjente 7 000 kr mer i året.

Effekten av det å lære mer i barnehagen ser også ut til å øke med alderen.

Chetty anslår at en førsteklasses førskolelærer er verdt ca $ 320 000 i året, eller 7 ganger mer enn de tjener i USA i dag. Det er nåverdien av de ekstra pengene som en “klasse” i barnehagen kan forvente å tjene gjennom livet. Dette anslaget tar ikke hensyn til sosiale gevinster, som bedre helse og mindre kriminalitet.

Les mer om studiet i The New York Times.

Media: vg

Er førskolelærernes innvirkning på barna våre for lite satt pris på? – Legg igjen en kommentar!

Be Sociable, Share!

4 thoughts on “Hvor mye bør en førskolelærer tjene? 7 ganger mer enn i dag?”

  1. Når samfunnet først er lagt opp slik at man må ha barna sine i barnehagen…
    Så, ja. Førskolelærere (de gode, og hvem skal måle det og hvordan?)er verdt sin vekt i gull og enda litt. Mer lønn=flere førskolelærere i bhg=kvalitet og trygghet for både barn og voksne.
    Barnehagen skal ikke være en oppbevaringsplass hvor de som jobber der “bare skal passe på barna” mens foreldrene er på jobb. Å sende barn i bhg fra de er ett år og mange ganger mindre er et gedigent sosialt eksperiment og jeg er hellig overbevist om at barna ikke har det aller best i bhg. Ikke når de er så små. Og barna har heller ikke godt av å tilbringe mestparten av sin våkne tid i bhg når de er større heller. Sverige er inne på noe med det timeantallet de har satt som max tid. Min mening.
    .-= Frustrerte Heidi sin siste blogpost er .. Oktober blues =-.

  2. Det er vel ikke noe entydig forskning som tilsier at barn ikke bør gå i barnehage. Men det er klart at gleden og nytten et barn har av å gå i barnehagen vil avhenge av en rekke faktorer.

  3. Nja, det finnes ganske mye forskning som sier veldig mye forskjellig om akkurat det. Men 70 talls rapporten til Ulvhund eller hvem det var, og co (var det ikke han og en til mon tro som lagde den bhg rapporten som siden har blitt gjengs i det norske fagmiljøet?) har jeg ingen tillit til…
    Min tro er at barna har det best hjemme mens de er helt små…under “normale” forhold det er. Men det er jo ikke dermed sagt at min tro er rett, selv om jeg tror det :-)
    .-= Frustrerte Heidi sin siste blogpost er .. Bikkjeslagsmål og elskovssyk kone =-.

  4. Jeg mener at lønn alene spiller liten rolle. Man må forandre på hele systemet. Man må begynne med kvaliteten på undervisningen lærerne får. Alle må ikke komme inn på lærerskolen, slik det skjedde en periode. Da faller kvaliteten. Hvordan skal de undervise i noe de knapt forstår helt selv heller.
    Jeg hadde en lærer i matte som var elendig. Han surret bort tiden, og når han oppdaget at han lå etter pensum speedet han på til han var forbi – med det resultatet at han hadde “mistet” halve klassen. Når folk klaget på dette, sa han at de kunne komme hjem til han for han hadde innredet toppen av garasjen til kontor der de kunne (den gangen) betale 600kr timen. Flere i klassen betalte noen titalls tusen kroner til han..
    Han fikk ikke forklart grunnleggende konsepter.

    Jeg har tatt saken i mine egne hender. Jeg har innredet et svært studierom selv, og underviser barna mine der, noen venner av de og noen nieser.
    Da er jeg sikker på at de får alt med seg, og jeg tetter hull de har i visse fag.

    Jeg går systematisk gjennom pensum og forklarer samme tingen på flest mulige måter. Det er også viktig at de får mange knagger å henge kunnskapen på. Jeg legger inn praktiske oppgaver hele tiden, og har laget tilleggsfag som mattesløyd, matteforming etc. Da får vi inn matte og fysikk i praksis.
    Bare det å lage et fysikk eksperiment fra grunnen gir mye kunnskap. Da kan man ikke unngå å få det med seg.
    Jeg legger ned mye tid i dette, men jeg føler det er veldig viktig.
    Når jeg underviser i disse tingene, så er det lett for meg å se hva de kan og ikke kan. Da trenger jeg ikke bekymre meg for hva de ikke lærer på skolen.
    De får alle veldig bra karakterer.

    Noe jeg synes er litt rart er at skolen/lærerne ofte er lite villige til å gi undervisningsplanen sin, hvor fremskrittene blir ført ned.
    Jeg har derfor laget egen undervisningsplan og følger den. Jeg har også utvidet pensum, for jeg vet at overgangen fra ungdomsskole til videregående kan være et lite sprang for noen. Det har vi unngått for de på den alderen nå. Jeg legger også på vgs pensumet for jeg vet at de ligger på etterskudd hvis de skal på universitet i inn eller utland.

    Det er klart at man kunne fått bedre lærer for mer penger – men vi har ikke så mange å ta av i Norge. Det er ikke alle som egner seg som lærer heller – uansett hvor mye de tjener. Det viktigste er at man får de som er gode til å undervise og som liker dette. Da er faglig kompetanse virktig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge