Slik beskytter du deg mot svineinfluensa!

Grafikk: Michal Zacharzewski, sxc.hu
Grafikk: Michal Zacharzewski, sxc.hu

Det er en jungel av gode og mindre gode råd tilgjengelig på internett for å beskytte seg mot svineinfluensa. Hvilke metoder har dokumentert effekt, og hvilke metoder er kun løse påstander eller rent oppspinn?

1. Den beste måten i forebygge svineinfluensa på er å ta vaksine. Vaksinen vil gi deg 70 – 100 % immunitet mot viruset. I skrivende stund er det usikkert om det er nødvendig å ta 2 vaksiner for å oppnå 100 % immunitet. Norge har bestilt inn 9,4 millioner vaksinedoser, slik at det er nok til 2 doser til alle om nødvendig. Om store deler av befolkningen tar vaksinen vil vi oppnå flokkbeskyttelse. Da er det ikke viktig om ikke vaksinen gir 100 % immunitet.

Det har vert noe hysteri vedrørende om vaksinen er trygg. Norske helsemyndigheter anbefaler alle å ta vaksinen. I følge helsemyndighetene i USA er vaksinen uvanlig trygg, og risikoen ved å ta den tilnærmet null. WHO har også konkludert med at vaksinen er trygg. Les mer i artikkelen: Er det farlig å ta svineinfluensavaksinen?

2. Influensaviruset smitter forholdsvis lett fra menneske til menneske. Den vanligste måten viruset smitter på, er at en syk person hoster eller nyser, og at små spyttpartikler som inneholder virus pustes inn av andre. Inngangsporten for viruset er gjennom slimhinnene i luftveiene. Smitten kan også spres ved at sekret som inneholder virus overføres via hender til slimhinner i nese, munn eller øyne.

God håndhygiene er derfor viktig. Vask hendene grundig og ofte med såpe og vann. Om det ikke er mulig, f.eks når man er på reise, kan man kjøpe alkoholholdig Antibac på apoteket og i mange dagligvarebutikker. Unngå å ta deg til munnen, nesen og øynene med uvaskede hender når du er ute blant folk.

Om man først er blitt syk så unngå å smitte andre ved å bli hjemme fra jobb til man er helt frisk. Om man trenger å ferdes ute blant folk anbefaler Helsedirektoratet å bruke munnbind. Munnbindet er kun effektivt til det er blitt fuktig, ca. 30 – 60 minutter etter det er tatt i bruk.

3. Et sunt og variert kosthold gir et bedre immunforsvar. Dette vil beskytte deg mot influensa og gjøre kroppen bedre i stand til å takle sykdommen om du skulle bli smittet. Ekspertene anbefaler bl.a. å drikke mye vann. Alkohol, te og kaffe gir et svakere immunforsvar.

Mange mener også at C vitaminer og antioksidanter er viktig. Det er dessverre forsket lite på hvor effektivt vitamin C er for å forebygge sykdom. Mot forkjølelse er det dokumentert at perioden man er syk blir redusert med 8 % for voksne og 14 % for barn om man har et inntak av 200 mg – 2 g vitamin C pr. dag. Helsemyndighetene anbefaler en daglig dose på 60 – 90 mg vitamin C pr. dag. Noen forskere anbefaler et daglig inntak opp til 30 gram når man er syk. Et høyt inntak av vitamin C har få andre dokumenterte bivirkninger enn diaré.

Slutt å røyke! Røyking reduserer immunforsvaret og gir dokumentert større sjanse for svineinfluensa. Det er kanskje ikke så rart, røyk er ren gift.

Mosjon, nok søvn og et avbalansert liv (ikke stress!) gir et bedre immunforsvar.

Det som dokumentert ikke virker, utover placeboeffekten, er homøopatiske “medisiner”. Disse selges på en mengde nettsider og dessverre også på apoteket.

Hva gjør du for å beskytte deg mot svineinfluensa? – Legg igjen en kommentar! (Kommentarer som gjelder om vaksinen er farlig eller ikke legges inn artikkelen: Er det farlig å ta svineinfluensavaksinen? )

Media: tv2 kl

Be Sociable, Share!

16 thoughts on “Slik beskytter du deg mot svineinfluensa!”

  1. D-vitamin skal visst ha effekt på immunforsvaret og derigjennom styrke deg i forhold til dette viruset.

  2. jeg har i mange år brukt Noni kapsler. Om det styrker immunforsvaret vet jeg faktisk ikke, men jeg blir sjelden syk av influensa. i tillegg drikker jeg mye vann, spiser mye epler + kosttilskuddet bio balanse.

  3. det norske helsevesen styres av en gjeng hjernedøde, hvorfor er Sverige mye bedre en oss på det meste?

  4. Til Marit:

    Jeg tar ingen humbug kosttilskudd, og jeg kan ikke huske å ha hatt influensa noen sinne. Så der ser du, det er myyyye sunnere å ikke ta sånne Noni-kapsler… jeg vil anbefale alle å la være! dessuten er det billigere…

  5. SYNS DET ER GÅTT FORLANGT ALEREDE
    SYNS ALLE HAR FÅTT DENNE SVINEINFULENSAN PÅ JÆRNEN JEG.MEN HVA MED DE SOM IKKE VIL HA DENNE VAKSINEN DA
    HAR DERE NOEN RÅD TIL DE
    KJENNER MANGE SOM IKKE SKAL TA DEN

    MVH ANONYM

  6. Jeg tar DHMO(dihydrogenmonoksid)-tilskudd hver dag. DHMO-mangel kan gjøre svineinfluesainfeksjoner verre, og DHMO er på generell basis viktig i de fleste funksjoner i kroppen. Det er billig, lett å få tak i (finnes i de fleste butikker), og er lite skadelig.

  7. skvalderkål: er du dum eller? DHMO er like farlig som vaksinen, les f.eks her: http://www.dhmo.org/facts.html

    Videre – ikke pokker om jeg skal ta en vaksine som er utestetet. Det at Staten har aksjer i GlaxoSmith & Kleine sier sitt. Det at de har kjøpt inn 2x brukerdoser for alle mennesker i Norge sier også sitt. Det at selskapet har fraskrevet seg all ansvar for bivirkninger av vaksinen, at vi ikke har innsyn i regnskapet til FHI, at mange land, deriblant Tyskland, Sveits og USA har forbudt denne typen vaksine (som distribueres i Norge) burde tilsi at det er mange ugler i denne mosen vi kaller “pandemi”. Jeg er i risikogruppen og er redd for å få svineinfluenza, men jeg vil heller møte sykdommen enn denne uprøvde vaksinen som vi ikke vet bivirkningene av før om 10-15 år.. (!)

    1. Ja, har et stort håp om at Noldus forstår at dhmo-tingen faktisk er på tull. Men, krasst innlegg mot vaksinen etter dhmo-linken forteller meg at han kanskje ikke forstod det aspektet.

  8. DHMO+Avena Sativa+Sukerose som svelges sammen med et glass melk, en idiotsikkert oppskrift!- på den måten får man også i seg livsviktge betaglukaner som er avgjørende for å bygge et sterkt og solid immunforsvar.:-)

    For sikkerthets skyld har jeg også vaksinert meg…

    1. Jeg pleier å benytte meg av fortykket bærekstrakt i steden for sukrose. Det fungerer mye bedre. Rikt på antioxidanter er det og :P

  9. “Vitamin D kan bli virusvåpen”

    Sitat: “Men; de lovende resultatene får ikke forskerne til å ta av. De understreker at resultatene må bekreftes i randomiserte kliniske forsøk, før vitamin D-tilskudd eventuelt kan anbefales som en forebyggende faktor mot forkjølelse og influensa.”

    Mens en vaksine som ikke er testet og der industrien bak har fått immunitet mot alle fremtidige søksmål nettopp p.g.a. dette, anses som godt nok til å putte i hele verdens befolkning…………………. og D3 har de nå forsket på i en hel årrekke…

    http://www.forskning.no/artikler/2009/februar/211463

    + forskningrapporter her:

    D-vitamin reduserer dødelighet:
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1612063

    Sol, D-vitamin og helse:
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1900921

    D-vitaminets fotobiologi – ny aktualitet
    http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2006|1048-52.pdf

    Featured Studies: Influenza and Vitamin D:
    http://www.vitamindcouncil.org/science/research/vitamin-d-and-influenza.shtml

  10. Vaksinen er testet meget godt Ari. Les om modellvaksinebegrepet dersom du har lyst til å lære mer. Når det gjelder vitamin D tilskudd og forskning -> les posten min i “hva er det beste alternativet til svineinfluensavaksinen”-tråden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge